O tom, že dobré postgraduálne študijné programy sú výsledkom vytvárania vlastných, inovatívnych spôsobov vzdelávania, ktoré zohľadňujú najnovšie úspechy a trendy v súčasnej spoločnosti, ako aj miestne aspekty, sa rozprávame s Dr.h.c. PhDr. Marcelom Oreničom, PhD., DBA, LL.D., DSc. riaditeľom Vzdelávacieho inštitútu Košice, ktoré poskytuje postgraduálne (profesijné) štúdia so zahraničnými partnermi v rôznych oblastiach ako MBA, LL.M., MHA, MPH, DBA, MSc. LL.D., DPH, MPA, DHA, DSc. a DPA, zameraných na vrcholový manažment.
Istý čas už počúvame hlasy o tom, že tradičné ponímanie postgraduálneho štúdia už viac nie je aktuálne, že v súčasnom svete už neplní svoju funkciu. Majú autori týchto myšlienok pravdu a čo je dôvodom týchto názorov?
Marcel ORENIČ: Myslím si, že tieto názory vo veľkej miere vychádzajú z toho, že pokiaľ ide o tradičné metódy využívané v programoch postgraduálnych štúdií, tie sa týkali hlavne globálnych obchodných spoločností a ich globálneho pôsobenia na trhu. Aktuálne trendy na trhu však poukazujú na potrebu hlbokej analýzy podnikania sústredeného na lokálnu úroveň. Je však ťažké súhlasiť s tvrdením, že tradičná metóda už viac neplní svoju funkciu, inými slovami je vyčerpaná. Podľa nás, prezentovanie pôsobenia nadnárodných spoločností je istým elementom budovania obrazu hlavných koncepcií riadenia. Pokiaľ ide o spoločnosti pôsobiace na lokálnej úrovni, často ich nedostatočne vybudované štruktúry a procesy riadenia im nedovoľujú predstaviť úplné spektrum pôsobenia, nasmerované na úspešný biznis. Nie všetky spoločnosti lokálneho pôsobenia sú vhodné na zavádzanie komplikovaných obchodných modelov a stratégií rozvoja.
„Charakter štúdia vrcholového manažmentu na Slovensku, ktoré sa nachádza
v centre Európy, by mal budovať obchodnú identitu, prepájajúc lokálne podmienky
so stratégiami najlepších podnikateľských subjektov na Západe.“
Hovorí sa tiež o alternatíve klasického štúdia manažmentu, v podobe získavania skúseností z podnikania v praxi, pod dohľadom skúseného mentora či mentorov…
Vieme, že ako na Slovensku, tak aj vo svete jestvujú rôzne modely vedenia týchto postgraduálnych študijných programov. Programy na našom Inštitúte sa sústreďujú na zohľadňovanie očakávaní jeho účastníkov a lokálneho dopytu, kde sa prepája teória s praxou. Toto sa odráža v ponuke študijných programov, ktoré aktuálne ponúkame v Košiciach a v nedávno otvorenom detašovanom pracovisku v Rimavskej Sobote ako aj online formou v rámci celého Slovenska ako aj zahraničia. Avšak, v najbližšom čase máme v pláne rozšíriť ponuku vzdelávania aj v ďalších mestách, čo je reakciou záujemcov o štúdium na narastajúce potreby kvalitného štúdia. Po druhé, našu akademickú obec tvoria vysokokvalifikovaní pedagógovia s dlhoročnými skúsenosťami a praxou v rôznych oblastiach, ktorí majú významný podiel na budovaní vedeckého prostredia na Slovensku ako aj v zahraničí. Podporujú ich aj šikovní, mladí vedci, ktorí svoje teoretické aj praktické skúsenosti získali na rôznych prestížnych zahraničných inštitúciách. Toto nám poskytuje široký pohľad na moderný obchod a jeho medzinárodný a často aj multikultúrny rozmer. Vďaka tomu naši študenti ako aj absolventi získajú široký teoretický základ, obohatený o praktické možnosti využívania poznaných teórii, čomu slúžia okrem iného aj workshopy, ktoré im ponúkame. Naši pedagogickí pracovnici ich podporujú svojimi skúsenosťami a poznatkami, pričom to však nemá typický mentorský charakter. Vidíme totiž, že tradičné spájanie poznatkov s praxou vedie k dosiahnutiu vyššej úrovne a efektivity vo vzdelávaní.
Ako sa to, čo ponúkate, odzrkadľuje na týchto postgraduálnych programoch na Slovensku aj vo svete?
Najlepšie akademické centrá vo svete, ktoré ponúkajú tieto štúdia, ponúkajú rôzne, často autorské riešenia, zohľadňujúc pritom formovanie sa dopytu v rozsahu vyučovania, na ktoré vplývajú lokálne obchodné operácie a spôsoby konkurencie v podnikaní, spolu s trendmi globálneho charakteru. Charakter štúdia u nás by mal budovať obchodnú identitu, prepájajúc lokálne podmienky so stratégiami najlepších podnikateľských subjektov zo zahraničia. Vidíme to tiež v diskusiách počas vyučovania, keď študenti spolu so skúsenými lektormi poukazujú na to, že často známe a v teórii rozšírene stratégie riadenia nie sú prispôsobené realite na našom trhu.
Slovensko je dosť charakteristické tým, že pokiaľ ide o ponuku postgraduálnych štúdií, tento trh je tu pomaly presýtený, avšak často s nekvalitnou ponukou štúdií s cieľom zarobiť, bez ambície odovzdať patričné vedomosti svojím študentom, čo ma mrzí. Vo väčšine prípadov sa tieto programy sústreďujú na uspokojenie dopytu vytvoreného týmto trhom, chápaného ako jasne definovanú potrebu študentov, ktorá ich motivovala k postgraduálnemu štúdiu. Je to štandardná schéma pôsobenia – akademické centrá (tak ako podnikateľské subjekty v danom sektore) si navzájom konkurujú, bojujúc o študenta v určitom uzavretom segmente. Naša filozofia vzdelávania spôsobuje to, že sa koncentrujeme na hľadanie a uspokojovanie potrieb trhových segmentov, teda skupín ľudí, ktorí majú chuť a záujem rozširovať a prehlbovať svoje vedomosti v rôznych študijných programoch, zameraných na kvalitu a prestíž samotného študijného programu. Sústreďujeme sa na vytváranie a udržanie nového dopytu, čo spočíva hlavne v hľadaní ho tam, kde ešte nebol vytvorený: snažíme sa získať takú skupinu študentov, ktorá bude vďaka nášmu pôsobeniu pociťovať potrebu zvyšovania svojej kvalifikácie a kompetencií, ako aj vytváranie nových študijných programov o ktoré je dopyt. V tom spočíva vyváranie inovatívnej hodnoty – hľadajúc pritom optimálne náklady, ako aj ponúknutie vyššej úrovne vzdelávania.
Naše programy postgraduálnych štúdií vovádzajú študentov do hlavných oblastí riadenia na rôznych úrovniach organizácií a inštitúcií. Dokážu ich vybaviť plnými kompetenciami nevyhnutnými pre plnenie riadiacich a vedúcich funkcií. Dostávajú prepojenie tvrdej kvalifikácie, ktorá dáva pevný teoreticky základ, spolu s mäkkou kvalifikáciou, ktorá sa týka otázok riadenia a budovania správne a efektívne fungujúcich organizačných štruktúr. Vnímame tiež narastajúcu potrebu prípravy manažérov na ťažké časy v hospodárstve, preto kladieme dôraz na prvky spojené s riadením v kríze alebo tiež s riadením v časoch prebiehajúcich zmien.
„Vieme oceniť programy ponúkané inými vynikajúcimi inštitúciami.
Nekopírujeme však ich riešenia, len vytvárame vlastné,
lepšie inovatívne cesty vzdelávania…“
Inými slovami, jednoduché kopírovanie riešení, ktoré dnes renomované svetové školy zavádzajú ako odpoveď na výzvy trhu, nemajú žiaden zmysel?
Zaiste, vieme oceniť programy ponúkané vynikajúcimi školami, ako Harvard, University College London alebo Wharton. Nekopírujeme však ich riešenia, len vyvárame – v spolupráci s najlepšími vedcami a ľuďmi z obchodnej praxe, využívajúc intelektuálny potenciál našich kádrov – vlastné inovatívne cesty vzdelávania, ktoré zohľadňujú najnovšie úspechy a trendy súčasného trhu. Naše riešenia v oblasti vzdelávania preto považujem za významné a porovnateľné so štandardmi zahraničných vysokých škôl, keďže spolupracujeme ako so Slovenskými tak aj zahraničnými vysokými školami a inštitúciami na skvalitňovaní vzdelávacieho procesu štúdií, ktoré poskytujeme.
Ako sa to všetko odzrkadľuje v záujme o Vašu ponuku?
Neprestajne pozorujeme intenzívny nárast počtu záujemcov postgraduálnych študijných programov v rôznych nami ponúkaných oblastiach. Je to dôsledok už spomínanej inovácie hodnôt ponúkaných poslucháčom, ako aj vysokého hodnotenia tohto programu absolventmi.
Samotný nápad spustenia týchto programov nebol novátorský a vyplýval z prispôsobenia sa okolitej konkurencie a dopytu. Avšak vznik autorských programov, v ktorých sme prepojili teoretické poznatky s praxou, nám dovolili získať značnú konkurenčnú prevahu. Svedčí o tom podiel našich postgraduálnych štúdií na slovenskom trhu, ktorý sa nemeria počtom ich absolventov ale kvalitou poskytnutého štúdia, inými slovami náš Inštitút sa zameriava na kvalitu a nie kvantitu.
Ak sa zas hlbšie pozrieme na príčiny tohto úspechu, poukázal by som predovšetkým na prispôsobenie vyučovania okolitému prostrediu, na využívanie najaktuálnejších študijných materiálov, vedeckých poznatkov a kvalitných pedagógov, ktorým patrí obrovská vďaka za ich pedagogickú horlivosť. Tieto elementy spôsobujú, že naše inovácie v oblasti vzdelávania sú skutočne odpoveďou na potreby rýchlo sa meniaceho sveta. A práve toto držanie kroku s narastajúcimi nárokmi na čas umožňuje získanie konkurenčnej prevahy. Spolupráca s najlepšími medzinárodnými inštitúciami a vysokými školami nám pritom dáva efekt synergie, ktorý podporuje udržanie tejto prevahy vo veľmi dlhom období.
V čom vyniká Vaša inštitúcia a v čom patríte k tým najlepším v tuzemskom alebo aj medzinárodnom porovnaní?
Vzdelávací inštitút Košice je súkromná inštitúcia s medzinárodným rozmerom vzdelávania pôsobiaca v meste Košice, po novom už aj v Rimavskej Sobote, ktorá poskytuje už niekoľko rokov kvalitné postgraduálne štúdia v rôznych oblastiach so zahraničnými partnermi.
Sme dlhoročnou stabilnou inštitúciou so skúsenosťami a praxou v oblasti poskytovania profesijného vzdelávania. Máme mnoho absolventov prevažne zo Slovenska, Česka ako aj Slovákov zo zahraničia alebo ďalekého zámoria. Našu kredibilitu staviame na kvalitných programoch so vzdelanými lektormi so skúsenosťami v príslušnom odbore. Našim zámerom nie je kvantita študentov ale kvalita štúdia, čoho dôkazom je aj naše personálne zloženie vzdelaných lektorov pôsobiacich ako vysokoškolský pedagógovia na rôznych univerzitách v rámci Slovenska a zahraničia alebo ako odborníci z praxe v rôznych oblastiach. Nadnárodný charakter učiteľskej a študijnej komunity potvrdzuje rozmanitosť a podporuje komplexnú spoluprácu v rámci dobrých susedských vzťahov. Výhodou výberu postgraduálneho štúdia u nás sú, okrem vyššie spomínaného aj akreditované štúdia v spolupráci so zahraničnými vysokými školami a akreditačnými inštitúciami, prestížne a uznávané medzinárodné univerzity, rôzne tuzemské ako aj zahraničné členstvá a partnerstvá, individuálny prístup ku každému študentovi, odborná a kvalifikovaná akademická obec a v neposlednom rade aj dlhoročné skúsenosti v oblasti vzdelávania s množstvom rôznych získaných diplomov, certifikátov, vyznamenaní a ocenení.
Vytvorením vzdelávacej ponuky ideme nad rámec tradičných vzorcov. Študijné programy vytvárame v interdisciplinárnych tímoch vedcov a uznávaných odborníkov z praxe, ktorí neustále analyzujú požiadavky meniaceho sa sveta a súvisiace vzdelávacie potreby. Výsledkom tejto práce je nová, tvorivá a inovatívna vzdelávacia ponuka, ktorá je reakciou na očakávania ľudí zameraných nielen na intelektuálny rozvoj, ale aj na profesionálny úspech, ambiciózny a ochotný vyvodiť úplné uspokojenie zo svojej budúcej práce. Tieto súčasné praktické poznatky poskytujú multidimenzionálni akademickí lektori, odborníci s univerzálnymi vedeckými, didaktickými a manažérskymi úspechmi. Štandardom našej práce je individuálny prístup ku každému študentovi – s cieľom odhaliť jeho skrytý potenciál. Ako môžete vidieť na našej webovej stránke, naším poslaním je snaha o neustále zlepšovanie a implementáciu najvyšších spoločenských a akademických hodnôt. Preto náš Vzdelávací inštitút Košice disponuje množstvom uznaní a ocenení v tejto oblasti, čo evokuje fakt, že sa venujeme plnohodnotne len týmto štúdiám niekoľko rokov, o čom svedčí naša odborná a systematická práca Inštitútu a jej členov, ktorú si všíma široká verejnosť, za čo jej ďakujeme.
Aká je hodnota MBA a iných štúdií všeobecne?
Pre niekoho má MBA alebo iný typ štúdia hodnotu iba v získaných osvedčeniach, resp. v titule. Ak by to tak skutočne bolo, nebola by to dobrá investícia. Prínosy týchto prestížnych štúdií sú totiž oveľa ambicióznejšie. Okrem formálneho, zvýšenie kvalifikácie a nových znalostí, je to aj získanie nových kontaktov, impulzov do zamestnania alebo podnikania a v neposlednom rade je to aj výstup štúdia v podobe záverečnej práce, ktorú naši školitelia spolu so študentami smerujú tak, aby bola skutočne prínosná. Na všetky tieto aspekty sa naše programy zameriavajú. Zaujímavým pohľadom je aj možnosť získania nového zamestnanca, zamestnávateľa alebo zákazky vďaka novým kontaktom v skupine študentov. V takom prípade sa náklady na štúdium môžu vrátiť okamžite.
V čom sa tieto profesijné štúdia líšia od klasického akademického štúdia?
Rozdielov je viacero. Okrem prístupu k študentom a podpore networkingu je to najmä dôsledná orientácia na prax. Klasické akademické štúdiá sú zamerané viac teoreticky a od študentov sa nevyžadujú konfrontácie teórie s praxou ani jej okamžité uplatnenie. Pri profesijnom štúdiu sa predpokladá, že študent je už pracovne etablovaný, obvykle vo vyššej manažérskej / právnickej pozícii, a pre túto prax aplikuje získavané znalosti. Štúdium je preto orientované prakticky a je veľmi efektívne vzhľadom na vyťaženosť študujúcich. Avšak najväčším a najdôležitejším rozdielom je fakt, že tieto profesijné štúdia spadajú do kategórie neakademického štúdia, na rozdiel od klasického vysokoškolského, tzn. akademického štúdia.
Je možné si zapísať titul MBA alebo iný do občianskeho preukazu?
Pretože sa jedná o profesijné vzdelávanie, tento titul sa do občianskeho preukazu nezapisuje. Podľa aktuálne platných právnych predpisov je možné do OP zapísať len akademické štúdium. Avšak to neznemená, že absolvent ho nemôže plnohodnotne využívať či už v pracovnej alebo súkromnej sfére. Niekedy ale úrady prekvapia a zápis vykonajú.
Ponúka Inštitút študentom alebo absolventom ďalšie odborné poradenstvo, prípade realizuje akúkoľvek formu autoevaluácie?
Kancelária psychologického poradenstva a podpory Vzdelávacieho inštitútu Košice smeruje svoje služby pre študentov a absolventov všetkých typov štúdia, bez ohľadu na rok ukončenia štúdia. Poslaním kancelárie psychologického poradenstva a podpory Vzdelávacieho inštitútu Košice je podpora študentov a absolventov v profesijnom rozvoji v každej fáze ich kariéry.
Áno, inštitúcia má zriadenú Komisiu pre kvalitu vzdelávania ako aj vytvára priestor na iniciatívu a tvorivosť pedagógov a na strane druhej ich vedie k prevzatiu zodpovednosti za kvalitu svojej práce.
Prečo sú tak veľké rozdiely v cenách za štúdia a prečo má niektorá konkurencia nižšie ceny?
Je to jednoduché, nižšia kvalita stojí menej peňazí. Najnižšie ceny poskytujú agentúry poskytujúce on-line nahrávky starších už uskutočnených kurzov. Tie ušetria veľa prostriedkov za prácu lektorov, ale tieto štúdia bez kontaktu s lektorom a ostatnými študentmi sú úplne v rozpore s podstatou týchto štúdií. Naše štúdia nie sú najlacnejšie na trhu, ale ani najdrahšie, no majú bezkonkurenčný pomer ceny a kvality, pretože optimálne kombinujeme kvalitu s efektivitou. Najväčšími nákladmi na štúdium sú poplatky, ktoré Inštitút uhrádza ako zahraničné akreditácie, licencie, poplatky pre akademickú obec, personálne obsadenie, priestory a v neposlednom rade aj ostatné režijné náklady. Preto treba byť obozretným aj pri cenách za jednotlivé štúdia, kedy premrštená alebo nízka cena môže indikovať nejasnosti. Našim cieľom nie je tvoriť zisk ale vzdelávať spoločnosť.
Aký je rozdiel medzi vydanými dokumentami o ukončení štúdia u Vás a iných slovenských subjektov?
Odpoveď na túto otázku je zložitá, pretože existuje mnoho aspektov, ale v jednoduchosti – v zahraničí rovnako ako u nás majú svoj systém vzdelávania a kontrolujú jeho kvalitu – jednotlivé školy sa akreditujú (rovnako je tomu aj na Slovensku pre akademické štúdium). Takéto štúdium mimo svojej materskej krajiny býva poskytované obmedzene alebo vôbec (vymedzujú to akreditácie v danej krajine). To, že ide o zahraničnú vysokú školu, však ešte neznamená, že má plnohodnotnú akreditáciu, rovnako ako na Slovensku nemá každá škola akreditáciu pre všetky typy štúdia. Pri profesijných štúdiách je dôležitým faktom, kto poskytuje tieto štúdia, a akých partnerov (zahraničných) inštitúcia má, ktorá poskytuje profesijné štúdia na Slovensku. Veľa Slovenských inštitúcii poskytuje tento typ štúdia bez akýchkoľvek relevantných zahraničných partnerov a preto ich vydané dokumenty o ukončení štúdia nemajú veľkú dôveryhodnosť u nás ako aj v zahraničí. Slovenské zákony zahraničné štúdia (tituly) neriešia ani negarantujú – MBA, LL.M. a pod. tituly tak stoja mimo národný systém akreditácie a nazývajú sa tzv. “profesijným vzdelaním” – ich poskytovanie nie je v podstate zákonom obmedzované. Takéto štúdium potom môže poskytovať prakticky ktokoľvek. Popri serióznych školách, ktoré rešpektujú vážnosť týchto štúdií, to využívajú aj rôzne organizácie, ktoré len ťažia z prestížnosti týchto štúdií a ich vysokých cien a to bez toho, aby štúdium zodpovedalo relevantnému vzdelaniu.
My poskytujeme postgraduálne štúdiá na základe viacerých nezávislých akreditačných listín udelených zahraničnými inštitúciami a vysokými školami, ktoré sú oprávnené poskytovať tento typ štúdia na základe príslušných zákonov v ich tuzemských krajinách a majú oprávnenie rozšíriť svoje pôsobenie, skrz zahraničného partnera, aj v inej krajine. Všetky programy, ktoré poskytujeme, prechádzajú rovnakou internou validáciou skrz našich zahraničných partnerov, ako slovenské akreditované študijné programy na vysokých školách, a tým je zaistená vysoká kvalita a hodnovernosť tejto formy štúdia. Naše dokumenty o ukončení postgraduálneho štúdia sú vydávané práve v spolupráci s našimi zahraničnými partnermi, ktorí sú oprávnení poskytovať tieto štúdiá na základe ich príslušných zákonov a preto má absolvent v rukách medzinárodne uznávané dokumenty v slovenskom a anglickom jazyku. Snažíme sa neustále napredovať aj to je dôkazom toho, že máme vypracovanú Stratégiu rozvoja a poslania, ktorú dodržujeme. Inými slovami Vzdelávací inštitút Košice má vytvorené rôzne nástroje na vytvorenie a praktizovanie kvalitného štúdia, ktoré sa približujú štandardom vysokých škôl na Slovensku, ako napr. už spomínaná Stratégia rozvoja a poslanie, rôzne smernice a nariadenia, programová komisia a komisia pre kvalitu vzdelávania, správna rada Inštitútu, študentské organizácie, študentská samospráva, študentská prax, kuriérove poradenstvo, kancelária pre študentské záležitosti a mnoho ďalšieho. Veríme, že aj tieto nástroje na zlepšenie štúdia potvrdzujú kvalitu a doterajšie pôsobenie Vzdelávacieho inštitútu Košice.